onsdag den 27. november 2013

Fyldte Peberfrugter med Orange Ris




Kender I de der dage, hvor maden bare ikke lige helt lykkes? Ok, sådan en havde jeg, da jeg lavede denne ret. Den opmærksomme læser vil lægge mærke til, at fyldet på peberfrugten er blevet "en smule" branket - og at de i intentionen gule ris ligner revne gulerødder. Nåh, ja, det smagte i det mindste fint. Jeg vil dog anbefale at man husker at slukke for luftvarmen - hvilket jeg glemte. Farven på risen viste sig at passe godt til peberfrugteren, så hvorfor ikke? 

Fyldte Peberfrugter med Orange Ris til 2 personer


Ingredienser:

1 løg
2 fed hvidløg
200 g. hakket oksekød 5 %
2 tsk. olie
75 g. champignon
½ peberfrugt
1 knsp. cayennepeber
½ tsk. sambal oelek
salt og peber
2 spsk. hakket persille
20 g. revet parmesan

2 store grønne peberfrugter

100 g. basmatiris
1 tsk. gurkemeje (eller mindre hvis du ønsker gul ris)

Fremgangsmåde:

1. Svits hakket løg og hvidløg i olie et par minutter.

2. Tilsæt kødet og svits til det er brunt. 

3. Tilsæt champignon i skiver, peberfrugt i tern, cayennepeber og sambal oelek og smag til med salt og peber.

4. Rør den revne parmesanost og persille i og fordel i de grønne peberfrugter skåret i halve på langs. Læg dem i et smurt ildfast fad.

5. Gratiner 30 min ved 175 grader.

6. Læg risen i en gryde med gurkemeje og vand. Bring i kog og kog 10 min ved lav varme.

7. Hæld vandet fra og lad risen hvile under låg 10 min.

8. Anret ris og to halve peberfrugter på hver tallerken og server med en skål salat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar