fredag den 13. december 2013

Glukosesirup fra Dansukker

Dette er et sponsoreret indlæg




For nylig modtog jeg en flaske glukosesirup fra Dansukker. Sammen med den fik jeg et par opskrifthæfter med gode ideer til at afprøve siruppen.

Glukosesirup smager ikke så sød som almindelig sirup, og smagen minder mere om almindeligt sukker. Fordelen ved at bruge sirup fremfor sukker er, at den ikke krystalliserer. F.eks. kan karameller blive grynede hvis man kun bruger sukker. Glukosesirup er derfor også særdeles velegnet til is, da det ikke kan krystallisere. 

Jeg valgte en omgang chokoladekarameller, som jeg synes lød rigtig lækre. Opskriften var super nem. Jeg har lavet karamel siden jeg var barn, og det er lige ud af landevejen. Jeg har aldrig prøvet at det er gået galt. 

Det der er med hjemmelavet karamel er, at den ikke er hundrede procent fast i formen. Det er derfor nødvendigt at pakke den i noget fast, eller evt. lægge karamellerne i små folieforme, når de er kølet af. Så bliver de rigtig fine. Smagen er LANGT bedre end købekaramel og meget vanedannende. 





Karamellerne herover er fotograferet lige efter udskæring. Derefter flyder de ud hvis de ikke pakkes i cellofan eller lægges i folieforme. Lægges de i forme tilpasser de sig formen. 

Jeg bruger en del sirup i desserter og bagværk, og glukosesirup har i et stykke tid været fast inventar i mit køkken. Jeg bruger den, når smagen ikke må være hen mod farin, og når almindeligt sukker ikke dur. 

Glukosesirup kan købes i de fleste supermarkeder. På Dansukkers hjemmeside er der en lang række opskrifter med glukosesirup. 








2 kommentarer:

  1. Hei

    Finnes denne i dagligvarebutikker i Danmark?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Roy

      Ja, den kan købes i de større supermarkeder (Kvickly, Bilka, Føtex) og garanteret også i Brugsen, Rema1000 og lignende.

      Slet