fredag den 6. december 2013

Lasagne med Masser af Grønsager




Den anden dag havde jeg nogle venner på besøg til aftensmad, og jeg besluttede at lave en sund lasagne. Vi skulle videre til fest, og jeg synes ikke det er rart at skulle feste på alt for tung og fed mad. Lasagnen er ret traditionel ud over grønsagerne. 

Lasagne med Masser af Grønsager til 6 personer


Ingredienser:

500 g. hakket oksekød 5 %
1 spsk. olie
2 løg
4 fed hvidløg
4 gulerødder
200 g. champignon
1 rød peberfrugt
2 dåser hakkede tomater 
140 g. koncentreret tomatpure
½ liter vand
3 oksebouillonterninger
1 spsk. paprika
½ spsk. tørret oregano
½ spsk. tørret basilikum
salt og peber

500 g. lasagneplader
½ liter bechamelsauce (jeg købte Knorr's)
250 g. revet ost 13 %

Fremgangsmåde:

1. Hak løg og hvidløg. Riv gulerødderne groft og skær champignon og peberfrugt i små tern.

2. Svits kødet i olien til det er brunt.

3. Svits løg og hvidløg med 2 minutter.

4. Tilsæt gulerødder, champignon og peberfrugt og steg nogle minutter.

5. Tilsæt hakkede tomater, tomatpure, vand, bouillonterninger, paprika, oregano og basilikum, bring i kog og lad det simre 45 min uden låg. Smag til med salt og peber.

6. Hæld 1/4 af bechamelsaucen i et stort ildfast fad (30x40 cm. eller mere). Læg et lag lasagneplader og et lag kødsauce herover. Fortsæt til begge dele er brugt op - slut med lasagneplader.

7. Hæld resten af bechamelsaucen øverst og drys med ost.

8. Gratiner 30 min ved 200 grader og lad lasagne hvile 5 min inden den serveres med en skål salat.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar