søndag den 8. december 2013

Mandelkranse




Nogle gange går det bare helt galt i køkkenet. Og til tider kommer der alligevel et godt resultat ud af det. Dette er et af de tidspunkter. Det her er egentlig opskriften på vanillekranse - en opskrift jeg fandt i det nyeste nummer af Spis Bedre. Men med hovedet under armen gik det helt galt - og jeg giver jeg i stedet en opskrift på mandelkranse. 

Det der gik galt var mandelmelet. I sommer købte jeg mandelmel i pose og sæk i tyskland (til 10 kr. for 200 gram), og jeg havde ikke lige tænkt, at der kunne være forskel på tysk og dansk mandelmel, så jeg havde puttet det i mine vanillekranse, før det gik op for mig, at det så helt forkert ud. Mit tyske mandelmel var nemlig MED den brune hinde, som giver en hel del tekstur og smag - og det er dansk mandelmel ikke. 

Fejl eller ej, så smager kagerne rigtig lækre og meget julede, så det er bare med at komme i gang. Der er jo altid plads til en ekstra slags julekager i dåserne :P

Mandelkranse, ca. 80 stk.


Ingredienser:

300 g. mel
2 vanillestænger
125 g. sukker
100 g. mandler m. hinde
175 g. smør
1 æg

Fremgangsmåde:

1. Put mandlerne i en blender og kør ca. 30 sekunder. Si melet fra og kør mandlerne igen. Forsæt indtil det hele er mel. 

2. Bland mel, vanillekorn, sukker og mandelmel og smuldr smørret heri til det ligner rasp.

3. Tilsæt ægget og ælt til en glat dej.

4. Tag dejklumper på størrelse med en valnød og tril til en pølse. Form til en krans og læg på bagepapir. De må gerne ligge lidt tæt, da de ikke hæver og flyder ud. 

5. Bag kransene ca. 8 min ved 200 grader. Lad dem køle helt af før de lægges i en kagedåse. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar