torsdag den 5. december 2013

Pebernødder



Nu har julen for alvor indfundet sig i mit lille hjem, og jeg er så småt gået i gang med julebagningen. Storm og regn indbyder jo i det hele taget til indesysler. I første omgang var det pebernødderne. Jeg har de tidligere år købt et lille brev med pebernøddekrydderi og gjort som der stod bag på. Resultatet har været rigtigt godt, og det har derfor på ingen måde virket som en dårlig løsning. I år har jeg dog brugt en opskrift fra Amo, og den får I her.

Pebernødder, ca. 100 stk.


Ingredienser:

125 g. sukker
125 g. smør
1 æg
275 g. mel
½ tsk. stødt ingefær
3/4 tsk. stødt kardemomme
½ tsk. stødt kanel
1/4 tsk. stødt peber
1 tsk. bagepulver

Fremgangsmåde:

1. Pisk smør og sukker sammen med en elmikser.

2. Pisk ægget i.

3. Bland mel, ingefær, kardemomme, kanel, peber og bagepulver og bland det i smørret. Ælt sammen til en glat dej.

4. Rul dejen ud i 3 cm. tykke pølser og skær dem i 1 cm. tykke skiver.

5. Læg pebernødderne som de er, eller tril dem til kugler der trykkes lidt flade, på bagepapir og bag dem 8-10 min ved 200 grader til de er lysebrune.

6. Lad pebernødderne køle helt af på køkkenbordet før de pakkes i kagedåse. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar