onsdag den 18. december 2013

Salte Lakridskarameller




Jeg elsker lakridskaramel, så da denne opskrift dukkede op i Magasinet Mad! var jeg slet ikke i tvivl om, at jeg ville prøve den. Resultatet blev sådan set godt. Karamellen har en fin sejhed samtidig med at den er blød - det er ikke den slags der hiver tænder ud. Men lakridssmagen er ikke så intens. En anden gang ville jeg nok tilsætte noget mere lakridssirup. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den, og er du glad for lakrids kan du med fordele øge mængden. Øger du den meget bør du nok skære ned på farinen. 

Salte Lakridskarameller, ca. 60 stk. 


Ingredienser:

1 dåse kondenseret mælk
120 g. smør
150 g. farin
2½ spsk. lakridssirup
½ tsk. flagesalt

Fremgangsmåde:

1. Bland kondenseret mælk, smør, farin og lakridssirup i en gryde og varm det op ved lav varme. 

2. Når sukkeret er helt smeltet ud i massen skrues op til middel varme og det koger 15 min. 

3. Beklæd en form 20x20 cm. med bagepapir og hæld  massen heri. Stil den koldt mindst 4 timer.

4. Skær karamellerne ud og pak dem ind eller opbevar dem i formen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar