søndag den 26. januar 2014

Appelsinmarmelade med Mandler





Når jeg skal på besøg, kan jeg godt lide at have noget hjemmelavet med i stedet for den traditionelle blomst. Denne jul havde jeg denne og en anden marmelade med. Jeg fandt fine små marmeladeglas og silkebånd i Søstrene Grenes, og det blev nogle fine gaver.

Jeg endte med at blende denne marmelade, da jeg ikke syntes den rigtig kogte ud. Om du gør det, er op til dig, men jeg er ikke den store fan af frugtklumper, så for mig fungerede det fint. Smagen er super fin - ikke så skarp som traditionel appelsinmarmelade og krydret med vanille og lækre mandelstykker.

Appelsinmarmelade med Mandler, 3 små glas


Ingredienser:

1 kg. appelsiner
½ dl. vand
400 g. sukker
1 vanillestang
100 g. hakkede mandler

Atamon

Fremgangsmåde:

1. Riv skallen på halvdelen af appelsinerne.

2. Skræl appelsinerne og fjern de hvide hinder. Skær i tern. 

3. Læg appelsintern, appelsinskal, vand, vanillekorn og den tomme vanillestang i en gryde, bring i kog og kog 30-45 min under låg. Blend evt. marmeladen efter 30 min, hvis du ønsker det.

4. Når konsistensen er rigtig tilsættes mandler og koger med ca. 5 min. 

5. Lad marmeladen køle i gryden 15 min. Tilsæt 1 tsk. Atamon.

6. Skyld marmeladeglas i Atamon og hæld marmeladen i glassene. Luk dem og stil dem koldt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar