onsdag den 15. januar 2014

Shepherds Pie med masser af Grønt




Så er vi igen ved en af de retter, der smager ganske fortrinligt, men er meget ufotogen. Jeg er overhovedet ikke i stand til at fotografere en shepherds pie hehe, men heldigvis er det ikke det eneste der tæller. Det kan dog afhjælpe problemet, hvis du bruger et fad, der er stort nok.

Denne version har et lavt fedtindhold, masser af smag, og er fuld af grønsager. Og det er oplagt at bruge de grønsager i køleskabet, som trænger til det. Jeg brugte champignon, peberfrugt, rødkål og glaskål.

Et lille tip. Når jeg har nogle grønsager i køleskabet, som er ved at nå sidste holdbarhed (det kan være halv-brune champignons, peberfrugter der begynder at rynke, tørre porrer og forårsløg) så snitter jeg det ret fint og smider det i fryseren. Champignon steger jeg først på panden. Disse grønsager kan tages op af fryseren og smides i kødsauce og andre retter, og så undgår man madspild og arbejdstid. Super nemt. 

Shepherds Pie med masser af Grønt til 2 personer


Ingredienser:

200 g. hakket oksekød 5 %
1 løg
2 fed hvidløg
2 tsk. olie
400 g. grøntsager, gerne fra frost
2 spsk. mel
2 dl. oksebouillon
2 spsk. koncentreret tomatpure
1/4 tsk. tørret rosmarin
1/4 tsk. tørret timian
2 tsk. worcestershiresauce
salt og peber

400 g. kartofler
½ dl. mælk
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Kog dem i usaltet vand ca. 20 min. 

2. Svits oksekød i olie til det er brunt.

3. Tilsæt finthakket løg og hvidløg og steg et par min. 

4. Tilsæt fintsnittede grøntsager og steg kort.

5. Tilsæt mel og rør godt rundt. Tilsæt bouillon, tomatpure, timian og rosmarin og lad retten simre ca. 15 min under låg. Tilsæt evt. lidt vand.

6. Tilsæt worcestershiresauce og smag til med salt og peber. Fordel i bunden af et ildfast fad. Fadet behøver ikke smøres.

7. Hæld vandet fra kartoflerne og mos dem med en elpisker. Tilsæt mælk lidt efter lidt til konsistensen er en fast mos. Fordel over kødsaucen. 

8. Gratiner pie'en ved 200 grader i 20 min og server.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar