torsdag den 13. februar 2014

Champignonsuppe med Kyllingekødboller og Perlespelt



En ting er at eje Claus Meyers Almanak - en anden ting er at få den taget ned af hylden og brugt den. Der er vist ikke nogen tvivl om, at opskrifterne er gode, men bogen er stor og uhandy (jeg har den store udgave) og der er ikke billeder til alle opskrifterne. Men men, nu har jeg besluttet, at jeg hver gang jeg laver madplan lige kigger hvilke opskrifter der hører til den pågældende uge og vælger et par stykker.

I dag er det uge 7's Champignonsuppe med Kyllingekødboller og Perlespelt. En super nem opskrift som smager lækkert. Jeg har ændret lidt i opskriften og skriver den, som jeg lavede den. Jeg har øget og ændret lidt i fyldet, så suppen udgør et måltid i sig selv.

Angående hønsebouillon - man kan naturligvis bruge helt almindelige bouillonterninger, men jeg vil lige slå et slag for flydende bouillon. Det er ikke meget dyrere, men smager meget bedre. 

Champignonsuppe med Kyllingekødboller og Perlespelt til 2 personer


Ingredienser:

Suppe:
250 g. champignon
1 skalotteløg
1 fed hvidløg
3 kviste timian
2 tsk. olie
salt og peber
½ dl. portvin 
½ l. hønsebouillon 
100 g. perlespelt

Kyllingekødboller:
200 g. hakket kylling
1 æg
½ dl. mælk
1 kvist timian
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Kog perlespelt 20 min i letsaltet vand og hæld vandet fra.

2. Rør kødet med salt. Tilsæt æg og rør til farsen er sej. Tilsæt mælk, finthakket timian og peber og rør godt sammen. Hold evt. lidt mælk tilbage.

3. Bring en gryde letsaltet vand i kog og form ca. 16 små kødboller. Kog kødbollerne til de stiger op til vandoverfladen og læg dem på en tallerken.

4. Hak skalotteløg og hvidløg og skær champignon i tynde skiver.

5. Svits skalotteløg, hvidløg, champignon og hakket timian i olie. Krydr med salt og peber.

6. Tilsæt portvin og kog ind til det halve.

7. Tilsæt bouillon og lad det koge 10 min. 

8. Tilsæt perlespelt og kødboller og varm igennem. Smag til med salt og peber.

9. Server i dybe tallerkener. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar