fredag den 28. marts 2014

Chiang Mai Thaicurry og Agurkesalat med Østerssauce




Denne thailandske curry er enormt smagfuld uden at være meget stærk. Saucen er indkogt bouillon, fiskesauce og sojasauce, og når det koges ind får det en kraft salt smag, der går virkelig godt med karrypastaens styrke. Jeg brugte en karrypasta fra supermarkedet, og så kan man sagtens give den et par spiseskefulde. Bruger man derimod en karrypasta fra sin lokale etniske købmand, så skal man holde noget mere igen - 1 tsk. vil nok være rigeligt til to, med mindre man er til rigelig stærk mad.

Retten indeholder ikke ret meget grønt, og jeg fandt derfor en meget let agurkesalat i Aarstidernes Livretter, som passede fortrinligt til curryen.

Chiang Mai Thaicurry og Agurkesalat med Østerssauce til 2 personer


Ingredienser:

Chaing Mai:
250 g. svinekød i strimler - jeg brugte to svinekoteletter
1½ spsk. olie
2 spsk. rød karrypasta - f.eks. Santa Maria
4 dl. hønsebouillon
5 kaffir limeblade
2 spsk. fiskesauce
1 spsk. sojasauce
maizena
2 forårsløg
1 bdt. koriander

100 g. jaminris

Agurkesalat:
1 agurk
2 forårsløg
1 spsk. østerssauce
1 tsk. citronsaft

Fremgangsmåde:

1. Kog ris i letsaltet vand i 10 min. Hæld vandet fra og lad risene trække yderligere 10 min.

2. Varm olien op i en wok og steg karrypastaen 2 min.

3. Tilsæt kødet og steg 2-3 min til det er brunet på alle sider.

4. Tilsæt hønsebouillon, limeblade, fiskesauce og sojasauce og kog ved god varme 20 min. 

5. Snit forårsløg og koriander fint og stil til side.

6. Skyld agurken og skær den i smalle stave. Snit forårsløgene fint.

7. Bland agurk og forårsløg med østerssauce og citronsaft og fordel i to skåle. 

8. Tag limebladene op ad Chiang Mai'en og jævn den med maizena udrørt i lidt vand. Retten må gerne blive lige så tyk som en gammeldags brun sauce.

9. Server Chaing Mai ovenpå risene og drysset med forårsløg og koriander. Server agurkesalaten til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar