søndag den 2. marts 2014

Fuldkornsbrød




På min sidste dag på jobbet ville jeg gerne give brød, og når man er madblogger betyder det naturligvis, at der skal gang i bageovnen. Jeg er ikke super vild med hvide brød, så jeg fyldte dette med fuldkornshvedemel. Jeg kan godt lide den måde fuldkornshveden bliver knasende og ikke tør, som grahamsmel kan blive det.

Fuldkornsbrød, 1 stort brød


Ingredienser:

50 g. gær
4 dl. kærnemælk
1 spsk. akaciehonning
75 g. oliemargarine
1 tsk. salt
1 æg
250 g. fuldkornshvedemel
ca. 500 g. hvedemel

1 æg

Fremgangsmåde:

1.  Rør gæren ud i kærnemælk.

2. Tilsæt honning, oliemargarine, salt, æg og fuldkornshvedemel.

3. Tilsæt hvedemel lidt efter lidt og ælt dejen godt.

4. Hæver lunt og tildækket 1 time. 

5. Ælt dejen i gennem og form den til et brød. Læg den i en 1½ liter brødform beklædt med bagepapir.

6. Hæver lunt og tildækket 30 min.

7. Pensl med æg og snit brødet med en skarp kniv.

8. Bager ca. 30 min ved 200 grader og afkøler på en bagerist. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar