lørdag den 1. marts 2014

Karamelsnitter med Chokolade





Jeg lavede denne lækkerbisken i forbindelse med et sammenskudsgilde med mine kolleger. Vi skulle alle have en ret med til et fælles frokostbord, og da vi var en hel del valgte jeg at tage kage med til kaffen hen på eftermiddagen i stedet. 

"Kagen" er i bund og grund en let og sprød tærtebund, et meget tykt lag fast karamel og chokolade på toppen. Kan det være mere simpelt? 


Karamelsnitter med Chokolade, 12 stk.


Ingredienser:

Bund:
120 g. smør
160 g. mel
50 g. rørsukker

Karamel:
200 g. smør
120 g. rørsukker
1 spsk. sirup
1 dåse kondenceret mælk

150 g. lys chokolade

Fremgangsmåde:

1. Bland mel og rørsukker og smuldr smørret deri. Saml dejen uden at ælte for meget og pres den ned i en firkantet bageform 15 x 20 cm. beklædt med bagepapir. 

2. Bag bunden 25 min ved 175 grader og lad den køle lidt af. Tag den ud af formen og lad den køle lidt mere på køkkenbordet inden den lægges tilbage i formen (bagepapiret skal blive på).

3. Bland smør, rørsukker, sirup og kondenceret mælk i en gryde og varm det langsomt op under omrøring til smørret er smeltet og sukkeret er smeltet.

4. Bring i kog og kog 10  min til massen er ret tyk. Rør jævnligt. 

5. Fordel karamellen over bunden og sæt i køleskabet 2-3 timer.

6. Smelt chokoladen over vandbad og fordel den over karamellen. Sæt i køleskabet endnu en time.

7. Skær i snitter med en skarp kniv og server. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar