mandag den 10. marts 2014

Lynstegt Oksekød med Nudler og Peanuts





Jeg købte for nylig en ny kogebog under et bogudsalg, og den har vist sig at være ganske fortrinlig. Den hedder Hurtig Krydret Mad, og indeholder masser af opskrifter fra hele verden, kun med en fællesnævner: Krydderier. 

Denne ret stammer fra gadekøkkenerne i Laos, og er virkeligt lækker aromatisk og spicy, og så tager den kun 15 min at lave, så maden er på bordet i løbet af nul komma fem.


Lynstegt Oksekød med Nudler og Peanuts til 2 personer


Ingredienser:

125 g. nudler
2 fed hvidløg
2,5 cm. frisk ingefær
1 rød chili
250 g. oksesteak, jeg brugte tykstegsfilet
1 spsk. olie
1 tsk. risvinseddike
1 spsk. sojasauce
3 spsk. østerssauce
2 peberfrugter (1 rød og 1 grøn)
1 håndfuld frisk mynte
50 g. peanuts

Fremgangsmåde:

1. Hak hvidløg, ingefær og chili fint. Skær oksesteaks  og peberfrugt i strimler. Hak mynte groft.

2. Kog nudlerne i letsaltet vand og hæld vandet fra.

3. Varm en wok op til den er rygende varm og hæld olien på. Lynsteg oksekødet et par minutter.

4. Tilsæt hvidløg, ingefær og chili og steg ca. 1 min.

5. Tilsæt peberfrugter og steg 2 minutter.

6. Tilsæt risvinseddike, sojasauce og østerssauce og steg ca. 1 min. 

7. Vend nudler, mynte og peanuts i og server i skåle. Spis med pinde. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar