mandag den 21. april 2014

Påskeæg med Lakrids og Lemon Curd




Så er det igen konfekttid! Det er vist ingen hemmelighed, at jeg godt kan lide at lave (og spise) søde sager, og påsken er en fin lejlighed til at få leget lidt med lækkerierne. 

Min mor og jeg har for vane at give hinanden et lille påskeæg, og jeg kan godt lide at lave det selv. I år blev det denne lækkerbisken, som jeg fandt på bloggen Cute Carbs.

Æggene var svære at få fine, da det lakridspulver jeg brugte klumpede chokoladen, men smagen var der intet galt med. Jeg vil anbefale at man bruger lakridsgranulat i stedet, hvis man ønsker en mere glat og lakridsprikket overflade.

Opskriften er oprindeligt med hvid chokolade, som jeg elsker, men da min mor er mere til mørk chokolade, blev hendes portion naturligvis lavet med det. Jeg skriver opskriften med hvid chokolade, men du kan gøre som du ønsker.

Påskeæg med Lakrids og Lemon Curd, 16 stk.


Ingredienser:

5 tsk. lakridspulver (jeg brugte Urtekram rålakridspulver)
200 g. hvid chokolade
½ glas lemon curd (gerne hjemmelavet)
400 g. marcipan
revet skal af 1 citron

Fremgangsmåde:

1. Sæt 16 klatter lemon curd på en tallerken (2 cm i diameter) og frys dem 30 min.

2. Form 16 æg af marcipanen, skær dem halvt over på tværs og gør plads til den kolde lemon curd.

3. Put lemon curd i æggene og form dem igen. Det kan være lidt svært at få dem helt jævne uden at presse lemon curd'en ud af æggene.

4. Smelt chokoladen over vandbad og rør lakridspulver i. 

5. Overtræk æggene med chokoladen og pynt med citronskal. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar