fredag den 9. maj 2014

Koldhævede Valnøddeboller




Jeg elsker alt brød med nødder i, og især valnøddebrød er jeg særlig stor fan af. Er det koldhævet bliver det bare endnu mere lækkert, men ofte gider jeg ikke vente et  helt døgn på, at det bliver færdigt. Jeg valgte dog at gøre det denne gang hen over en weekend, og det er bestemt resultatet værd. Desuden er arbejdstiden faktisk forbløffende kort, da der ikke skal æltes overhovedet. 

Koldhævede Valnøddeboller, 16 stk.


Ingredienser:

25 g. gær
5 dl. lunkent vand
160 g. rugmel
75 g. hørfrø
100 g. hakkede valnødder
1 spsk. salt
2 spsk. olie
420 g. hvedemel

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vand.

2. Rør rugmel, hørfrø, valnødder, salt og olie i. 

3. Rør hvedemel i. Dejen bliver tyk og klistret. Dæk med husholdningsfilm og sæt i køleskabet 8 timer eller til næste dag.

4. Læg dejen ud på et meldrysset bord og drys mel over den. Skær i 16 stykker og form kort til boller, der lægges på bagepapir på en bageplade. Hæver tildækket 1 time.

5. Bager ca. 15 min ved 225 grader og køler af på en rist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar