tirsdag den 3. juni 2014

Krebinetter med Letstuvede Sommergrøntsager og Nye Kartofler




Det er ikke så tit, at der er en rigtig dansker på bloggen, men engang imellem synes jeg også, at de danske retter er lækre. Især her i foråret og sommeren, hvor de lækre danske kartofler og grønsager pifter det hele lidt op. 

Denne opskrift stammer fra Claus Meyers Almanak, og jeg har kun ændret en smule på den. Øget grønsagsmængden betragteligt og lavet en smule om på saucen. En virkelig lækker sommerret.

Krebinetter med Letstuvede Sommergrøntsager og Nye Kartofler til 2 personer


Ingredienser:

200 g. hakket svinekød 5 %
salt og peber
2 spsk. mel
1 spsk. flydende margarine

400 g. nye kartofler
1 tsk. smør
1/2 bdt. hakket persille

2 tsk. flydende margarine
2 tsk. mel
2 1/2 dl. hønsebouillon
1 1/2 dl. madlavningsfløde 5 %
salt og peber
1 spsk. æblecidereddike
125 g. grønne asparges i snitter
1 stor gulerod i tynde skiver
1/4 spidskål, fintsnittet
150 g. ærter
1/2 bdt. hakket persille

Fremgangsmåde:

1. Klargør kartofler og grønsager.

2. Kog kartoflerne 12-18 min i letsaltet vand alt efter størrelse.

3. Form to krebinetter af kødet, krydr med salt og peber og vend dem i mel. Steg i margarine 6-8 min på hver side til de er gennemstegte.

4. Smelt margarinen i en gryde og rør melet i. Rør bouillon i så der laves en opbagt sauce. Kog 5-6 min ved svag varme.

5. Tilsæt madlavningsfløde og bring i kog. Smag til med salt, peber og æblecidereddike. Den må gerne være lidt kraft i smagen.

6. Tilsæt alle grønsagerne og kog 4-5 min til kålen afgiver væske. Rør persille i.

7. Smelt smørret i en gryde og vend kartofler og persille heri.

8. Anret krebinetter, kartofler og stuvning på to tallekener og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar