torsdag den 26. juni 2014

Madbloggerudfordringen: Yoghurtis med Sommerbær og Chokolade




Det er igen blevet tid til madbloggerudfordringen, og denne gang er der hele to udfordringer. Den første, som jeg lagde op igår, hører til i det salte køkken og går ud på at lave en ret der indeholder ingredienserne: Svinekød, Bær, Bladgrønt. Den anden udfordring, denne lækre yoghurtis, hører til i det søde køkken og går ud på at lave en ret der indeholder ingredienserne: Bær, Krydderurter/blomster, Chokolade. 

Det overordnede emne er årstidens ingredienser, så det var vigtigt for mig, at begge retter blevet meget sommerlige. Derfor har jeg valgt en let yoghurtis med sommerens jordbær og frisk mynte. Isen har en fedtprocent helt nede omkring 2 % og er stopfuld af vitaminer, så den kan nydes med god samvittighed.

Jeg valgte at bruge frosne bær i min is, men man kan lige så vel bruge friske bær og fryse dem, hvis man f.eks. har dem i haven. Vær opmærksom på, at hvis du bruger hindbær, så skal de koges 1 min og efterfølgende fryses igen. Man kan bruge lige præcis de bær man ønsker, jeg valgte bare dem jeg selv bedst kan lide.

Isen tager kun 5 min at lave, så den kan laves når gæsterne ankommer og serveres med det samme. Hvis der er is til overs kan den sagtens fryses, husk blot at tage den ud af fryseren igen tyve minutter før servering. 

Yoghurtis med Sommerbær og Chokolade til 4 personer


Ingredienser:

250 g. jordbær (gerne fra frost)
250 g. brombær (gerne fra frost)
2 spsk. flydende honning
9 mynteblade
1 lime
250 g. græsk yoghurt 5 %
100 g. mørk chokolade

100 g. friske jordbær

Fremgangsmåde:

1. Hvis du bruger friske bær skal de skyldes, nippes og fryses i mindst 4 timer og gerne længere.

2. Hak chokoladen. 

3. Blend frosne bær med honning, mynteblade, limesaft, fintrevet limeskal og yoghurt til en jævn ismasse. 

4. Vend 3/4 af den hakkede chokolade i isen og anret i 4 glas. Pynt med resten af chokoladen og friske jordbær i skiver eller tern. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar