onsdag den 6. august 2014

Irsk Fiskepie




Jeg er altid på udkig efter nye spændende måder at spise fisk på, og denne er bestemt en ny favorit. Den minder om en shepherds pie med fisk i stedet for oksekød. 

Irsk Fiskepie til 2 personer


Ingredienser:

Fisk:
350 g. rødspættefilet
1 porre
1 citron
stødt muskatnød
1 laurbærblad
3 dl. mælk

Sauce:
Resten af porren
1 spsk. flydende margarine
1 spsk. mel
2 dl. kogt mælk fra fisken
1 spsk. finthakket persille
salt og peber

Kartoffelmos:
400 g. kartofler
½ dl. mælk
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Læg fiskefiletterne i en gryde med ½ porre (den hvide del) i tykke skiver, strimler af citronskræld fra 1/4 citron, muskatnød, lauerbærblad og mælk. Bring i kog og lad det koge 5-6 min til fisken er mør. 

2. Tag fisken op og læg den på en tallerken. Si mælken og gem den. 

3. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Kog dem 15 min.

4. Snit resten af porren fint og steg i flydende margarine 10 min til det er mørt. 

5. Drys mel i porren og rør rundt. Tilsæt mælken lidt efter lidt til en tyk sauce. Kog ca. 1 min.

6. Smag til med salt og peber og tilsæt persille og fisk i mindre stykker. 

7. Hæld fisken i et smurt ildfast fad.

8. Hæld vandet fra kartoflerne og mos dem med mælken. Smag til med salt og peber og fordel over fisken.

9. Gratiner retten 20 min ved 200 grader og server.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar