tirsdag den 5. august 2014

Grønsagstærte med Skinke



Jeg er virkelig stor fan af tærte, men har førhen ikke spist det ret ofte, da det er svært at holde kalorieniveauet nede. Jeg har før eksperimenteret med fedtfattige bunde - med mere eller mindre held - og her er endnu et forsøg på dette. Og det er faktisk gået rigtig godt. Bunden er god og sprød uden at blive alt for hård, og så er der grahamsmel i. Så det bliver nok en af de bunde der går igen.

Fyldet er velkendt med porre, broccoli og skinke, og det kan naturligvis varieres i det uendelige.

Grønsagstærte med Skinke til 4 personer


Ingredienser:

Tærtebund:
150 g. hvedemel
50 g. grahamsmel
½ tsk. salt
2 spsk. Cheasy Fraiche
1/4 dl. rapsolie
ca. 3/4 dl. vand

Fyld:
3 store porrer
100 g. broccolibuketter
200 g. skinkestrimler
3 æg
1 dl. mælk
1 lille håndfuld frisk timian (eller 1 tsk. tørret)
salt og peber
100 g. revet ost 13 %

Fremgangsmåde:

1. Ælt ingredienserne til dejen sammen og rul den ud. Beklæd en stor smurt tærteform med den. Bag 10 min.

2. Skær porrer i tynde ringe og damp dem i vand ca. 10 min. Damp broccoli med de sidste 5 min. 

3. Pisk æg, mælk og timian sammen og krydr med salt og peber. Rør skinke og grøntsager i og fordel på tærtebunden. 

4. Drys ost på toppen og bag tærten 30 min ved 200 grader. Server evt. med en skål salat. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar