torsdag den 28. august 2014

Pastagratin med Skinke og Champignon





Denne ret er produceret næsten udelukkende på rester fra fryseren. Skinken er fra en hel skinke jeg engang stegte i ovnen, og både champignon og forårsløg lå snittet i fryseren. Når jeg har grøntsager som nærmer sig sidste holdbarhed, og som jeg ikke kan nå at bruge, så snitter jeg dem og smider dem i fryseren. De kan nemlig sagtens bruges en anden god gang. Skinken kan sagtens erstattes af almindelige skinketern fra supermarkedet. Retten er en pastaret med ostesauce, som er gratineret kort i ovnen for at få en bagt overflade. Den kan sagtens serveres direkte fra gryden, hvis man er i tidsnød.


Pastagratin med Skinke og Champignon til 2 personer


Ingredienser:

100 g. pasta
200 g. champignon
2 tsk. flydende margarine
4 forårsløg
10 g. mel
2 dl. mælk
75 g. revet ost 13 %
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Kog pastaen.

2. Skær champignon i kvarte og steg dem på en tør pande til vandet er løbet fra og fordampet.

3. Smelt margarine i en gryde og steg forårsløg i skiver 2-3 min. heri.

4. Rør mel ud i løgene og tilsæt mælk lidt efter lidt under omrøring. Kog saucen igennem et par min. og smag til med salt og peber.

5. Rør ost ud i saucen og rør champignon, skinketern og drænet pasta i. 

6. Hæld retten i et ildfast fad og bag 15 min ved 200 grader. Server.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar