tirsdag den 2. september 2014

Fedtfattig Marmorkage




Kage er lækkert, og det hører til når der kommer gæster - i hvert fald i min familie. Men det er også temmelig usundt, så jeg er altid på udkig efter opskrifter, hvor kalorierne er skåret uden at smagen er det. 

Denne opskrift er fra en af mine favoritbagebøger: Fromme fristelser. Bogen er fuld af fedtfattige opskrifter der fungerer. Det er nemlig langt fra altid tilfældet med den slags bagværk og desserter. Ofte bliver fedtfattigt bagværk tørt og kedeligt, men i denne bog har de udviklet opskrifter, hvor det ikke er tilfældet.

Kagerne er naturligvis ikke sunde - de er stadig fulde af sukker, men fedtet er næsten udeladt og kalorieindholdet er drastisk reduceret - ned til omkring 50 %. 

Denne kage er en traditionel marmorkage tilsæt lidt appelsin.

Fedtfattig Marmorkage, 12 skiver


Ingredienser:

2 æg
175 g. sukker
1 dl. mælk
150 g. æblemos (jeg købte min færdig)
20 g. olie
175 g. mel
3 tsk. bagepulver

1 appelsin
3 spsk. kakao

Fremgangsmåde:

1. Riv skallen på appelsinen og sæt til side.

2. Pisk æg og sukker skummende.

3. Bland mel og bagepulver og vend det i dejen med æblemos, mælk og olie. 

4. Hæld halvdelen af dejen i en anden skål. 

5. Hæld appelsinskal i den ene dej og hæld halvdelen af dejen i en 1½ liter rugbrødsform beklædt med bagepapir.

6. Rør kakao i den anden dej og hæld den ovenpå appelsindejen. Hæld resten af appelsindejen øverst. Træk en kniv eller gaffel igennem kagen et par gange.

7. Bag 30-50 min ved 175 grader og afkøl. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar