fredag den 12. september 2014

Kalveschnitzler med Bagte Rødbeder, Hytteost og Timian





Efteråret nærmer sig, og det er ved at være tid til at pakke de fine lette salater væk og finde rodfrugter, gryderetter og supper frem igen. Jeg lægger lidt mildt ud med en omgang ovnbagte rødbeder. Rødbeder er en af mine absolutte favoritgrøntsager. Den er sød og lækker samtidig med at den er mega sund, så det er bare ind med dem. Og når nu rødbederne alligevel stod og bagte i ovnen, så røg der en omgang kartofler samme vej. Opskriften var egentlig med estragon, men da jeg ikke kunne få fat i det brugte jeg timian, og det fungerede rigtig fint.


Kalveschnitzler med Bagte Rødbeder, Hytteost og Timian til 2 personer


Ingredienser:

2 kalveschnitzler
2 tsk. olie
4 spsk. hytteost
frisk timian

400 g. kartofler
2 tsk. olie
tørret timian
salt og peber

400 g. rødbeder
2 tsk. hindbæreddike
4 tsk. olivenolie
frisk timian
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Skræl rødbederne og skær dem i mindre stykker. Vend dem i olie, eddike, timianblade, salt og peber og læg dem i et ildfast fad. Dæk det med stanniol og sæt det i ovnen ved 200 grader 45-60 min. 

2. Vask kartoflerne og skær dem i kvarte. Vend dem i olie, timian, salt og peber og hæld dem i et ildfast fad. Sæt det i ovnen 30 min. Rør gerne i dem et par gange.

3. Krydr schnitzlerne med salt og peber og steg dem i olie 3-4 min på hver side. 

4. Anret schnitzler, kartofler og rødbeder på to tallerkener. Fordel hytteost oven på rødbederne og drys med frisk timian.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar