tirsdag den 30. september 2014

Ølbraiseret Oksekød med Rodfrugter og Kartoffelmos




Undskyld det dårlige billede - jeg havde gæster og måtte opgive at vente på at maden dampede af.

Så er det tid til simremad, og efter jeg blev til en normaliseret skolelærer er det lidt mere begrænset hvad jeg kan nå på hverdage. Men et par timer kan tingene godt nå at stå og simre.

Denne ret minder lidt om en gullash, men uden paprika og i stedet fuld af god øl. Den er også stop fuld af lækre rodfrugter, så grøntsagerne er ordnet og i retten. Eneste nødvendige tilbehør er kartoffelmosen. 


Ølbraiseret Oksekød med Rodfrugter og Kartoffelmos til 2 personer


Ingredienser:

1 stort løg
2 fed hvidløg
2 gulerødder
300 g. gullaschkød
1 spsk. mel
60 g. finthakket pancetta 
1 spsk. olie
1 mørk øl (33 cl)
1½ dl. oksebouillon
½ tsk. tørret rosmarin
500 g. rodfrugter
Maizena
salt og peber

2 bagekartofler
½-1 dl. mælk

Fremgangsmåde:

1. Svits pancetta i olie et par minutter.

2. Blandt kødet med mel og brun det i gryden med pancetta.

3. Tilsæt finthakket løg og hvidløg og gulerødder i små tern. Steg kort.

4. Tilsæt bouillon, øl og rosmarin og lad retten koge 1½ time ved svag varme.

5. Skær rodfrugterne i mundrette stykker og tilsæt dem til retten. Kog yderligere 30 min.

6. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Kog i usaltet vand 15-20 min. Hæld vandet fra og mos. Tilsæt mælk til konsistensen er god og smag til med salt.

7.  Jævn retten med maizena og smag til med salt og peber. Server med kartoffelmos.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar