mandag den 15. september 2014

Stegt Torsk med Flødekogte Rodfrugter




Det er årstid for rodfrugter, og jeg elsker at spise dem, men fra tid til anden kan jeg godt blive lidt træt af, at de altid er ovnbagte, og der er mange andre måder at servere dem på, uden at det bliver kedeligt. Det eneste der aldrig sker herhjemme er, at de bliver kogt til ukendelighed og serveret uden smag. Det er livet simpelthen for kort til.

I denne ret er rodfrugterne kogt til en flødestuvning med citron og lækre krydderurter, og det gav et virkelig lækkert tilbehør til den stegte torsk. Hvis du har et stykke fisk med skind på bliver retten endnu mere lækker.

Jeg serverede ovnstegte kartoffelbåde til retten.

Stegt Torsk med Flødekogte rodfrugter til 2 personer


Ingredienser:

2 stykker torsk, gerne med skind
salt og peber
1 spsk. olie

3 persillerødder
4 gulerødder
1½ dl. vand
salt
2 dl. madlavningsfløde 4 %
1½ tsk. citronsaft
½ bdt. purløg
½ bdt. dild
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Skræl rodfrugterne og skær dem i skiver på skrå. Skær de store over i halve. Kog dem i vand og salt ca. 8 min.

2. Krydr torskestykkerne med salt og peber og steg dem i olie til skindet er sprødt og fisken gennemstegt ca. 5 min.

3. Hæld ca. halvdelen af vandet fra rodfrugterne og tilsæt fløde. Kog uden låg et par minutter. 

4. Tilsæt citronsaft og finthakkede krydderurter og smag til med salt og peber. 

5. Server torsken med rodfrugter og f.eks. kartofler. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar