søndag den 21. september 2014

Vindruegele





Jeg elsker at lave små, sjove lækkerier og give dem som gave. Nogle gange er det også ting jeg selv spiser, men når valget falder på marmelade, syltetøj og gele er det primært til gavebrug. Min mor er vild med vindruer, så til hendes fødselsdag ville jeg prøve at lave en gele af druer. 

Syltesukker indeholder et stivelsesstof, der får gele'en til at stivne, så du ikke behøver tilsætte det ved siden af. Du kan købe det i supermarkedet.

Du skal bruge et sukkertermometer til denne opskrift.


Vindruegele, 2 glas


Ingredienser:

1 kg. røde vindruer
300-450 g. syltesukker 
1 citron
1 tsk. atamon

Fremgangsmåde:

1. Skær druerne i halve og læg dem i en gryde. Sæt gryden over kraftig varme og kog 10 min. Rør af og til. 

2. Mos druerne med en kartoffelmoser eller noget tilsvarende og kog videre 10-15 min. indtil saften er løbet helt fra druerne. Mos jævnligt. 

3. Hæld massen i en si beklædt med et viskestykke og lad den stå 3-4 timer eller natten over.

4. Mål saften op og hæld den i en gryde. Tilsæt 3/4 dl. syltesukker pr. dl. saft. Pres saften af citronen og rør den i.

5. Bring i kog og kog ved høj varme til gele'en når en temperatur på 105 grader. Brug et sukkertermometer.

6. Lad gele'en køle af ca. 15 min og rør 1 tsk. atamon i. Hæld gele'en på helt rene glas, luk dem og lad dem køle af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar