fredag den 28. november 2014

Chokoladekage med Portions-Pynt




Det er blevet tid til juleklippedag på skolen, og i år skal jeg være hele dagen i min egen klasse (nej, det er desværre ikke en selvfølge). Jeg ville derfor tage en kage med, som vi kunne hygge med til en film over middag, når klassen var pænt pyntet. Valget faldt på en chokolade-skærekage. På opskriften var der et billede af kagen, hvor de havde pyntet hvert styk kage individuelt. Det synes jeg var lidt sjovt, så jeg pyntede mine stykker med forskellig slags krymmel, kokosmel, frysetørret jordbær og nøddekrokant. 

Chokoladekage med Portions-Pynt, 30 stykker


Ingredienser:

400 g. smør
400 g. sukker
6 æg
4 dl. fløde 9 %
200 g. mørk chokolade
4 tsk. bagepulver
350 g. mel

200 g. flormelis
4 spsk. kakao
vand
krymmel, kokosmel, frysetørrede bær og nødder

Fremgangsmåde:

1. Varm fløden op og smelt chokoladen deri. Lad den køle lidt.

2. Pisk smør og sukker godt sammen.

3. Pisk æggene i et ad gangen.

4. Pisk flødeblandingen i.

5. Bland mel og bagepulver og vend det i dejen. 

6. Hæld dejen i en bradepande med bagepapir og bag 20-25 min ved 175 grader. Køl af.

7. Rør flormelis, kakao og vand sammen til glasuren har en passende konsistens og smør den på kagen. Drys med forskelligt krymmel i 30 bunker. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar