onsdag den 31. december 2014

Kødtærte med Feta og Oliven




Først og fremmest godt nytår til jer alle sammen. Det har været et år på bloggen, hvor der ikke er sket så meget nyt, og hvor alt har været som det plejer. Det får dog en ende, når jeg efter nytår genindfører mine ugetemaer - i hvert fald for en periode. Men mere om det efter nytåret. Nedenstående tærte egner sig rigtig fint til tømmermænd - og I kan stadig nå at handle ind til den. 

Det her er en rigtig hverdagstærte, som jeg dog valgte at medbringe til en sammenskuds-julefrokost. Tærten er fyldt med kødsauce - ja, sådan en vi normalt hælder på pasta - og toppet med feta, oliven, tomat og ost. Fjerner man oliven og måske feta, så er tærten absolut børnevenlig.

Kødtærte med Feta og Oliven til 4 personer


Ingredienser:

1 tærtebund (gerne fuldkorn)

2 løg
2 fed hvidløg
1 spsk. olie
400 g. hakket oksekød
1 tsk. salt
peber
500 g. tomatpassata (eller hakkede tomater)
1/4 dl. koncentreret tomatpure
1 oksebouillonterning
½ spsk. oregano

100 g. feta (helst et helt stykke)
150 g. sorte oliven
125 g. cherrytomater
100 g. revet ost


Fremgangsmåde:

1. Hak løg og hvidløg og steg det i olie ca. 5 min.

2. tilsæt kødet og steg til det er brunet. Krydr med salt og peber.

3. Tilsæt tomatpassata, tomatpure og smuldret oksebouillontærte. Lad kødsaucen simre 20 min uden låg.

4. Fordel tærtebunden i et smurt tærtefad og bag 10 min ved 225 grader.


5. Fordel kødsaucen på tærtebunden og drys oliven, feta i tern og halve cherrytomater over. Drys osten øverst.

6. Bag 15-20 min ved 225 grader og server.




Før ost og bagning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar