mandag den 26. januar 2015

Kinesisk Kyllingewok - og nyt ugetema: Kylling





De fleste danskere spiser rigtig meget kylling - nogle på den samme måde hver gang og andre mere varieret. Men der er nærmest ingen grænser for, hvad man kan lave med kylling. Mulighederne er kæmpestore, og derfor har jeg valgt at tage en uge, hvor jeg laver nogle forskellige ting med kylling. Jeg vil udelukkende bruge kyllingebrystfiletter - de andre kyllingestykker tager vi en anden gang.

Ugens opskrifter:
Kinesisk Kyllingewok
Grillstegt Limekylling
Tikka Kyllingespyd med Agurkesalat
Penne med Cremet Baconsauce
Satay Shots

Ugens første ret er en rigtig slankefætter med ca. 400 kcal. per portion. Jeg lavede retten med de grøntsager jeg havde og som trængte til at blive brugt, og du kan skifte dem ud med det du lige har. Chilien kan du skrue op og ned efter behøv. Og nu vi er ved chili. I alle arabiske og asiatiske butikker, og efterhånden også mange danske supermarkeder, kan man købe den fantastiske Sriracha chilisauce (den med det grønne låg). Den er stærk - men nem at dosere, og kan fint erstatte frisk chili i varme retter, når det skal gå lidt hurtigt. 


Kinesisk Kyllingewok til 2 personer


Ingredienser:

½ æggehvide
2 tsk. majsmel
250 g. kylling
1 spsk. olie
½ spsk. fiskesauce
1 spsk. limesaft
1 rød peber
1 lille løg
4 forårsløg
100 g. hel spinat, frosset
100 g. edamamebønner
2 gulerødder
1 fed hvidløg
2 cm. ingefær
2 spsk. vand
½ tsk. majsmel
1 tsk. Sriracha chilisauce (eller efter smag)
100 g. jasminris

Fremgangsmåde:

1. Pisk æggehvide og majsmel sammen. Skær kyllingen i strimler og vend det i æggehvideblandingen. Lad det hvile 10 min.

2. Kog risene i letsaltet vand 10 min. Hæld vandet fra og lad dem hvile i gryden med låg på 10 min.

3. Skær løg, forårsløg og hvidløg i tynde skriver. Skræl gulerødderne og skær dem igennem på langs. Skær dem i tynde skiver. Skær peberfrugten i tern. Riv ingefæren. 

4. Varm halvdelen af olien i en wok og steg kyllingen til den er gennemstegt. Tag den op ad wokken.

5. Varm resten af olien i wokken og steg løg, hvidløg, gulerødder og forårsløg ca. 5 min. 

6. Tilsæt peberfrugt, ingefær, spinat og edamamebønner og steg 2 min.

7. Rør fiskesauce, limesaft, chilisauce, vand og majsmel sammen og tilsæt til wokken sammen med kyllingekød. Varm godt igennem. Smag til med salt og server med ris.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar