torsdag den 26. februar 2015

Krydrede Falafler




Ugens tema: Kikærter

Jeg laver normalt falafler med ukogte kikærter - både fordi det er den traditionelle metode, men også fordi de bliver virkelig gode på den måde. Men i temaets navn kunne jeg godt tænke mig at forsøge mig med falafler med kikærter fra dåse. Det er ikke altid man lige har tænkt på at sætte kikærter i blød, og så er det nemmere med dem på dåse. Opskriften fungerer faktisk rigtig fint. Det er dog meget vigtigt at man steger falaflerne længe før man vender dem og er meget forsigtig. De bliver først rigtig faste, når de er færdige. 

Jeg spiste falaflerne i en wrap med salat, tomat, hummus og chilisauce. 

Krydrede Falafler til 2 personer


Ingredienser:

1 løg
2 fed hvidløg
1 tsk. olie
1 dåse kikærter
1 tsk. spidskommen
1 tsk. koriander
1 potte persille (eller 1 spsk. fra frost)
1 æg
1 tsk. salt
peber
2 spsk. olie

Fremgangsmåde:

1. Hak løg og hvidløg fint og steg det 4-5 min i olie til det er blødt.

2. Put løg, skyllede kikærter, spidskommen, koriander, hakket persille, æg, salt og peber i en minihakker og blend til en jævn masse. Du kan også bruge en stavblender.

3. Form 6 falafler med en ske og læg på en pande med halvdelen af olien. Lad dem stege 5-6 minutter ved jævn varme.

4. Vend forsigtigt falaflerne med en paletkniv eller lignende og tilsæt resten af olien. Steg 5-6 min og server.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar