torsdag den 28. maj 2015

Dansukker Muscovadorørsukker og Appelsincookies med Citron og Hvid Chokolade


Dette er et sponsoreret indlæg.

For nylig modtog jeg en af de fantastiske goody bags fra Dansukker. Det er altid sjovt at se og prøve deres nye produkter. Denne gang indeholdt bag'en lyst og mørkt muscovadosukker og deres helt nye rørsukker i portionsposer - ligesom på cafeen. 

Begge produkter er Fair Trade mærket, så de kan købes med god samvittighed. 



Jeg er stor fan af cafe-kaffe hjemme i min egen lille hule, så det er lige et produkt for mig. Og der gik da også kun få dage før det var tid til venindebesøg og kaffe. Det ser meget overskudsagtigt ud, at kunne sætte de fine aflange pakker på bordet i stedet for en skål med løst sukker i. Det er som om det smager lidt bedre, og der er ingen tvivl om, at rørsukkeret er flyttet permanent ind i mit hjem (undskyld kvaliteten, men stearinlys er nu engang hyggelys).

Dansukker Rørsukkersticks indeholder 55 portionsposer og koster 18-19 kr. De kan købes i supermarkederne. 


Muscovadosukker er ikke nyt i mit køkken, men jeg er stadig ved at opdage de  mange fordele ved at bage med den slags sukker i stedet for det almindelige hvide melis. Muscovadosukker er urafineret rørsukker, og det er kendetegnet ved at have mindre sukkerkorn end traditionelt rørsukker. Når sukkeret er urafineret indeholder det mere sirup og har derfor en konsistens der ligner farin. Sukkeret fås i en lys og en mørk variant. Den mørke tendere hen mod en lakrids-agtig smag og den lyse nærmere sig mere karamel. 

Begge typer sukker fås i 400 gram poser til ca. 20 kr. og kan købes i supermarkedet. 

På www.dansukker.dk er der masser af opskrifter med både Rørsukkersticks og muscovadosukker. 

Appelsincookies med Citron og Hvid Chokolade


Jeg har naturligvis også selv prøvet sukkeret af - i denne omgang den lyse variant, og jeg er helt klart imponeret. Disse cookies blev virkelig lækre sprøde og karamelagtige med en blød midte - et resultat jeg aldrig har opnået med hvidt sukker.






Appelsincookies med Citron og Hvid Chokolade, 27 stk.

Ingredienser:

175 g. mel
1 tsk. maizena
½ tsk. salt
½ tsk. bagepulver
½ tsk. natron
120 g. blødt smør
100 g. rørsukker
75 g. lys  muscovadosukker
1 æg
1 vanillestang
fintrevet skal af 1 appelsin
fintrevet skal af ½ citron
200 g. hvid chokolade

Fremgangsmåde:

1. Pisk smør, rørsukker og muscovadosukker luftigt og pisk ægget i.

2. Skrab kornene ud af vanillestangen og rør dem i sammen med citron- og appelsinskal. 

3. Bland mel, maizena, salt, bagepulver og natron og vend det i dejen. Vend til sidst den grofthakkede chokolade i. 

4. Sæt dejen i klatter af ½ spsk. størrelse på bagepapir. Der er plads til 9 kager på en bageplade. 

5. Bag ca. 8 min ved 170 grader. Kagerne skal være godt gyldne uden at branke. Køl af på bagepapiret på køkkenbordet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar