fredag den 15. maj 2015

Bøfsalat med Chili og Mango




Ugens tema: Mango

Denne opskrift afrunder ugens mango-emne. I næste uge skal vi have fat i en af årstidens lækkerier, og det er rabarber. Jeg har aldrig prøvet at lave mad med rabarber, så jeg glæder mig til at prøve det af i alle mulige forskellige typer retter.

Dagens opskrift er en af mine mange livretter. Bøfsalater er og bliver en favorit, og de kan heldigvis laves på et hav af forskellige måder. Denne er med fiskesauce, chili og hvidløg, og masser af sød og blød mango og avocado.

Bøfsalat med Chili og Mango til 2 personer


Ingredienser:

2 oksebøffer
½ spsk. olie
salt og peber

1 salathoved, jeg foretrækker Crisp salat
½ avocado
½ mango
125 g. cherrytomater
½ rødløg

½ rød chili
1 fed hvidløg
1 spsk. fiskesauce
1 spsk. limesaft
½ spsk. sukker

4 kviste mynte

Fremgangsmåde:

1. Krydr bøfferne med salt og peber og steg dem i olie til de er mediumstegte. Lad dem hvile på et skærebræt.

2. Skyld og snit salaten og fordel på to store tallerkener.

3. Skær mango og avocado i tern og cherrytomater i halve. Skær rødløg i tynde ringe. Fordel grøntsagerne over salaten.

4. Hak chili og hvidløg fint og rør sammen med fiskesauce, limesaft og sukker. 

5. Skær kødet i tynde skiver og vend i dressingen. Fordel over salaterne. 

6. Server salaterne drysset med grofthakket mynte og med enten brød eller kogte jasminris. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar