tirsdag den 25. august 2015

Pizza Florentine




Florentine betyder i al sin enkelthed "a la Florence" Florence er Firenze, så vi er ude i det italienske køkken. Når mad er "Florentine" involverer det typisk spinat og enten ost eller en Mornaysauce. 

I dette tilfælde består fyldet på min pizza af tomatsauce, spinat, tomat, parmesanost og æg. Det er lidt utraditionelt, men smager fantastisk. Det er vigtigt at æggene bager ret præcist, så man får den bløde æggeblomme - det er en vigtig del af den gode smagsoplevelse.

Jeg har taget et par genveje, men du kan sagtens lave din egen pizzabund og tomatsauce, hvis du ønsker.

Pizza Florentine til 2 personer


Ingredienser:

1 pizzadej, gerne fuldkorn (jeg købte en i supermarkedet)
1/4 karton pizzasauce - tilsæt gerne lidt chili
250 g. frisk spinat
125 g. cherrytomater
50 g. revet parmesan
salt og peber
4 æg

Fremgangsmåde:

1. Rul pizzadejen ud og smør den med pizzasauce.

2. Skyld spinaten grundigt og fjern store stilke. Hæld spinaten i en gryde med det vand der hænger ved at damp den et par minutter til den er faldet sammen. Lad den dryppe af i en sigte. Pres resten af væsken ud og fordel den på pizzaen.

3. Skær tomaterne i kvarte og fordel dem over spinaten. Drys med parmesan og krydr med salt og peber.

4. Bag pizzaen 7-8 min ved 225 grader. Slå de fire æg ud på pizzaen, sørg for at fyldet holder på dem, så de ikke løber af. Bag 4-5 min til hviden er fast og blommen stadig løber. Server med en god salat.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar