onsdag den 23. december 2015

Kylling Tikka Masala




Julen er fantastisk, men jeg får ret hurtigt nok af de store mængder svinekød og fede mad. Og så laver jeg gerne en af mine mere eksotiske livretter som denne Kylling Tikka Masala. Styrken i den styrer du let ved at erstatte chilien i saucen med en mildere, stærkere eller anden mængde chili. 

Kylling Tikka Masala til 2 personer


Ingredienser:

Kød:
300 g. kyllingebryst i store tern
1/4 løg, pillet
30 g. koncentret tomatpure
1/2 tsk. hel spidskommen
15 g. frisk ingefær, skrællet
1 tsk. tørrede chiliflager
1/4 dl. citronsaft
1 spsk. olie

Sauce:
1/2 løg, hakket
1 spsk. olie
1 spsk. sesamfrø
2 fed hvidløg, finthakket
1 grøn chili (efter smag), finthakket
200 gram hakkede tomater
1/2 dl. græsk yoghurt
1 lille dåse kokosmælk (165 ml)
2 spsk. frisk koriander, hakket
1 spsk. citronsaft
1/2 tsk. garam masala
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Mix løg, tomatpure, spidskommen, ingefær, chili og citronsaft i en minihakker eller med en stavblender. 

2. Bland med kødet sæt det i køleskabet mindst 2 timer og gerne natten over.

3. Steg løg i olie ca. 5 min. 

4. Tilsæt sesamfrø, hvidløg og chili og steg kort.

5. Tilsæt hakkede tomater, yoghurt og kokosmælk, læg låg på og kog 20 min. 

6. Steg kødet i olie på en pande til det er gennemstegt.

7. Læg kødet i saucen og tilsæt koriander, citronsaft og garam masala. Smag til med salt og peber.

8. Server med ris eller naanbrød, raita og en god salat. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar