søndag den 28. august 2016

Biksemad med Spejlæg og Rødbeder




Jeg er ikke den helt store fan af de gamle danske retter, men lige denne her er en undtagelse. Det allerbedste jeg ved, når jeg har haft gæster til en eller anden form for steg (oksesteg, svinekam eller endda helstegt kylling), er at lave en god gammeldags omgang biksemad med spejlæg og masser af rødbeder. I får min opskrift her.

Jeg køber syltede rødbeder uden sukker i Føtex. Så kan jeg spise urimelige mængder med god samvittighed.

Biksemad med Spejlæg og Rødbeder til 2 personer


Ingredienser:

2 løg i skiver
1 spsk. olie
200 g. stegt oksekød (eller andet kød)
400 g. kogte kartofler i tern
salt og peber
1 spsk. sojasauce
1 spsk. engelsk sauce/worcestershiresauce

2 æg
syltede rødbeder

Fremgangsmåde:

1. Steg løgene ca. 10 min i olie ved middel varme.

2. Tilsæt kød og kartofler og steg til kartoflerne tager farve. Kødet må gerne blive sprødt og hårdt stegt. Krydr med salt og peber.

3. Spejl æggene på en anden pande til hviden netop er fast.

4. Tilsæt sojasauce og engelsk sauce og varm kort igennem. 

5. Server biksemad med spejlæg på toppen og masser af rødbeder til. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar