fredag den 9. juni 2017

Kyllingefrikasse med Nye Grøntsager




Frikasse er meget dansk og meget sommerligt, så med undtagelse af det faktum, at dagen her brød på dobbelt skybrud og total mangel på udendørs spisning, så er det her en ret lige efter årstiden.

Jeg brugte en rest kylling fra fryseren, men du kan sagten koge 250 g. kyllingebryst i stedet.

Kyllingefrikasse med Nye Grøntsager til 2 personer


Ingredienser:

200 g. kogt kylling, mundrette stykker
2½ dl. hønsebouillon
300 g. gulerødder i skiver
250 g. asparges, snitter
1½ dl. madlavningsfløde
evt. saucejævner
1 spsk. citronsaft
salt og peber
1 håndfuld persille, hakket
1 bdt. purløg, hakket

400 g. nye kartofler

Fremgangsmåde:

1. Kog kartoflerne 8 min i letsaltet vand. Sluk for kogepladen og lad kartoflerne trække på det slukkede blus i 8 min mere.

2. Kog gulerødder i hønsebouillon 4 min. 

3. Tilsæt asparges og kog 3 min. 

4. Tag grøntsagerne op af bouillon og tilsæt fløde og citronsaft. Jævn evt. med saucejævner og krydr med salt og peber.

5. Varm kødet i saucen ca. 2 min.

6. Læg grøntsagerne i saucen sammen med det meste af krydderurterne og varm kort igennem. Server med kartofler og et drys krydderurter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar